Hej på er,
Efter dialog med jurist så har vi valt att förenkla målbilden med stadgarna. Detta innebär att vi flyttar ut kraven om enhetlighet och underhållsansvar och tar dessa områden som ordningsregler på hemsidan istället.
Detta på grund av juridiska gränsdragningar runt samfällighetens syfte.
De förändringar som är kvar och kommer gå till stämman för beslut är:
Styrelsen presenterar här den senaste versionen av föreningens stadgar. Revision 4 version innehåller flera viktiga förändringar och förtydliganden:
Paragrafen om ordningsregler har tagits bort och ersatts med specifika paragrafer för respektive område. Detta ger tydligare riktlinjer och bättre anpassning till olika delar av föreningens verksamhet.
I det nya förslaget har vi ersatt det tidigare omnämnandet av vite med en tydligare och mer rättssäker lösning. Vi har klargjort att föreningen endast kan debitera medlemmar för faktiska kostnader som uppstår till följd av åtgärder efter regelbrott. Detta är både juridiskt korrekt och ger föreningen möjlighet att agera vid behov, exempelvis för att täcka kostnader för reparationer eller återställande av skador. Vi anser att detta tillvägagångssätt är mer rättvist och praktiskt för alla medlemmar.
Från och med §21 är paragraferna specifikt utformade för vår förening och anpassade efter våra behov och förutsättningar.
Revision 5 innehåller ett antal tillägg baserade på styrelsemötet 2025-01-22. Denna revision kommer delas ut i allas brevlådor och skickas till jurist inför godkännande på årsstämman.
Vi uppmanar alla medlemmar att läsa igenom förslaget till stadgar och komma med feedback till styrelsen. Era synpunkter är ovärderliga för att säkerställa att stadgarna är rättvisa, juridiskt korrekta och fungerar för alla medlemmar.
Tack för ert engagemang!
Arbetet med att justera våra stadgar har kommit igång. Vi har funderat några vändor fram och tillbaka vad det är som är viktigt att lägga till när det kommer till ansvarsfördelning för underhåll, vad man får förändra och vilka regler som gäller när man bor här.
Vi har hittat en jurist som ska se till att vi inte gör några misstag i formuleringarna och även kolla om vi skriver något vi inte får.
Vi har dock inte blandat in henne än, utan det här är ett väldigt tidigt utkast där vi vill dela med oss om vad som sker och få era synpunkter.
Läs gärna igenom PDF'en nedan och kontakta oss via mail funktionen på hemsidan
Det är främst de tre sista paragraferna som är intressanta.
Vi kommer även att prata om detta på årsstämman, fast bara i informationssyfte. Vi kommer inte vara klara tills dess så det blir antagligen en extra stämma i sommar för att besluta om stadgarna.
Som ni vet har vi sedan ett bra tag kameraövervakning på parkeringen.
Arbetet gjordes klart under hösten 2022 men efter bara ett par veckor så vart 2 av 3 kamoror stulna.
Som tur är så har vi försäkring och har fått ut ersättning genom den. Problemet nu var att ersätta utrustningen på ett bättre sätt än hur det var monterat tidigare.
Eftersom tjuvarna har tagit sig upp på garaget och därifrån kunnat nå kamerorna, så vi ställt krav på leverantören att utrustningen måste upp minst 1 meter till i luften.
Nordells har dock svårt att få tag på längre stolpar, och de stolpar de kunde få tag på kostade sånna höga belopp att vi inte kunde gå vidare.
Efter ett tag så fick vi 2 stycken stolpar från husvagnsparkeirngen i Vallhov för att dom skulle byta ut sina. Det var såklart väldigt uppskattat men vår leverantör kan inte montera dom. Nordells kunde inte heller hitta någon underleverantör som kan ta på sig uppgiften att montera stolparna .
Vi behöver alltså hjälpas åt att hitta en lösning på problemet med att montera dessa stolpar på ett säkert sätt. Stolparna är grova och behöver fästas ordentligt i både mark och vägg. Helst förslag på en entreprenör som kan lösa uppgiften.
Ni får jättegärna höra av er på Facebook-gruppen, eller via mail på hemsidan, om ni har några bra tankar. Jag tänkte även ta upp samma sak på stämman som borde bli av så snart Kremlan renoverats färdigt.
Den 28'e oktober kommer vi att ha städdag. Hus 6 står för fika.
Container för brännbart avfall kommer finnas på plats från den 27'e oktober. Tänk på att vi inte får slänga miljöfarligt avfall, impregnerat virke etc.
Igår eftermiddag var Certego här och bytte cylindrarna på föreningsförrådet. Den nya nyckeln som delats ut fungerar i både garagporten och dörren på baksidan.
Jag har 10 nycklar kvar som jag inte lyckats dela ut. De som inte var hemma de gånger jag varit runt är välkommna till mig på 8H för att kvittera ut en nyckel..
Notera att det är ingen förändring för era egna garage/förråd i våra garagelängor. Bara förrådet där gräsklipparna står.
På grund av borttappade nycklar och tröghet i garageportscylindern så har vi köpt in nya cylindrar och gjort nycklar så det räcker till alla.
Styrelsen kommer under helgen att gå runt med dessa nycklar så ni får kvittera ut en varsinn nyckel per hushåll.
Bytet av cylindrar kommer ske om ett par veckor när de flesta fått sina nycklar. Är det någon som inte är hemma när vi gått runt i helgen så kan man plinga på hos 8H för att kvittera ut sin nyckel.
Föreningen saknar just nu valberedning inför nästa stämma.
Vi skulle behöva få in nomineringar eller 2 frivilliga som kan ta sig rollen som valberedare inför nästa år. Det handlar om att gå runt på området och höra sig för vilka som kan tänka sig ta de roller i föreningen som det är dags för omval på.
om ni vill veta mer eller nominera er själva eller någon ni känner.
Hör av er till Micke på 12A
Uppdatering: Vi tackar Sofia Norstedt och Viktoria Lindblad som tagit på sig rollen som valberedare
Vi har skickat ut lappar om att höstens städdag kommer att ske den 15/10.
Som vanligt så kommer vi bjuda på fika. Detta hanteras denna gång av 2'an.
Förlsag på saker som behöver hanteras:
Container kommer finnas på plats över helgen och där får man bara slänga trädgårdsavfall.
Baserat på att vädret så har vi bokat om sopning av grus från den 13'e April till den 25'e April
Det kommer att sopas på garageplanen och bakom garagen. Det är alltså vårt ansvar som boende att sopa ihop gruset framför husen och yttersidorna och lägga det i strängar bakom garagen.
Efter mycket påtryckning och många turer fram och tillbaka har Skanska nu lovat att rätta de fel som vart med asfalteringen.
Dom kommer att riva upp ca 1,5 meter framför alla garage och lägga om asfalten så att alla portarna går att öppna ordentligt.
Vi har även kommit överens om att dom ska justera brunnen vid 2A samt att säkerställa bra dränering via kantstenarna framför 2'an och 8'an.
Skanska kommer att gå ut med information själva om när detta kommer ske samt hur insamlingen av nycklar kommer att hanteras men enligt Anders så kommer det ske i närtid då dom precis håller på att avsluta ett annat jobb.
Det börjar närma sig städdag på Bronsgatan. I år kommer det att bli den 8 maj men på grund av att corona-läget är som det är så får man självklart städa även intilliggande dagar.
Container kommer att finnas på plats över den aktuella helgen och den får man slänga allt utom miljöfarliga grejer, typ impregnerat virke, däck, målarfärg etc.
Styrelsen kommer att anordna fika samt korv med bröd för de som kommer ut på lördagen.
Väl mött,
Styrelsen
Styrelsen har beställt sopning av vinterns grus och det kommer att utföras den 7 April.
Maserfrakt kommer tidigast 09:00 med en maskin som tar hela parkeringen åt oss samt gångarna bakom garagen.
Vi sopar ut gruset från våra gångar och lägger i en sträng i gångarna bakom garagen.
Tänk även på att parkeringen ska vara tom från klockan 09:00.
Vi har under en period haft problem med avloppet på sidan 8-12, värst för dom i 12'an.
Vi har då tagit hit en spolfirma som rensat upp ett stopp i utgående ledning mot kommunens ledningar under Bronsgatan.
Vi har även beställt underhållsspolning av alla samlingsledningar internt på området samt sugning av alla dagvattenbrunnar.
Detta kommer göras närmare sommaren när gräsmattorna torkat upp och tål trycket när bilen ska runt på området
Hej,
Comhem kommer att släcka ner det analoga nätet i September och göra ett urval av digitala kanalerna, motsvarande de nuvarande analoga, fritt tillgängliga.
Detta innebär bara en förändring om man inte har någon digitalbox idag, vilket borde vara väldigt få av oss.
Prata gärna med era grannar som ni tror nyttjar det analoga nätet. Har dom en TV som klarar DVB-C nyare än 2008 så kommer det bara behövas en kanalsökning.
Mer info hos Comhem: https://www.comhem.se/tv/digitalisering
Här är senaste informationen om asfalteringen.
Nu är Oktober här och Comhem tar nu emot våra beställningar.
Se informationsblankett från Comhem nedan. Där finns telefonnummer att ringa.
Specialerbjudanden vi fick på infoträffen finns i en tidigare nyhet här på hemsidan.
Vi efterfrågade ju tydligare rapporter om vad som händer och hur planen ser ut.
Nedan följer resultatet:
Som läget är nu så kommer vi att köra på med ”garageåtgärden” och justeringsarbetet med parkeringsytan. Vi har bytt taktik angående garagen och kommer montera stålben bultade i betongplattor vilket innebär lite mer handpåläggning men kommer resultera i en mycket bättre lösning, dock ingen merkostnad för er.
Som det är nu så börjar vi med entréerna V. 42, eventuellt i bästa fall redan nästa vecka. Jag tänker som så att vi börjar med länga nr 6, sedan forsätter vi med 4-2-12-10-8, i första skedet är det rivning som gäller. Den sort marksten som vi kommer erbjuda är på gång och hoppas den levereras snart, har lite problem med vår leverantör.
Datumparkeringen
Som ni märkt så drar asfalteringen ut på tiden och vi är nu inne i Oktober och datumparkeringstider.
Styrelsen har pratat med Tekniska kontoret på Sandvikens kommun och fått ett löfte om att ingen övervakning kommer ske på vår gata till och med v43.
Detta innebär att vi kan fortsätta parkera på båda sidorna av vägen tills dess att asfalteringen är parkeringen är klar.
Om det skulle bli något oväntat snöoväder så kommer kommunen att höra av sig för att komma fram till en lösning.
Parkeringen på andra sidan vägen
Vi har även varit i kontakt med Sandvikenhus och fått OK på att använda vår närmaste parkeringen på andra sidan Västerled.
Det handlar då om den första parkeringen på höger sida, ca 32 platser.
I onsdags var det informationsträff med Claes-Håkan Bremberg från Comhem.
Han gick igenom en del praktiska detaljer, gav oss några bra välkomsterbjudanden och svarade på våra frågor.
Det som ingår i gruppavtalet är det som kallas för Digitalt Grundutbud, precis som idag med Telenor.
Kostar inget för oss boende men måste beställas för att få hem box och kort.
I korthet så erbjöd han följande rabatter:
Internet 150Mbit - 199kr/månad istället för 399kr/månad
Internet 300Mbit - 250kr/månad istället för 499kr/månad
TV paket Silver - 199kr/månad istället för 319kr/månad
TV paket Guld - 299kr/månad istället för 469kr/månad
Eller en kombo:
TV paket Silver + Internet 300Mbit - 399kr/månad istället för 709kr/månad.
Mer information finns i Claes-Håkans presentationsmaterial nedan.
Styrelsen informerade även om att Telenor nu valt att justera beslutet att lägga ner internet-leveransen via Kabel-TV till att istället sälja ut verksamheten till ett företag som heter Bitcom.
Detta innebär att sista månaden av internettrafik kommer att faktureras från detta företag innan vi går över till Comhem.
Idag har vi leverans av tjänster via kabel-tv från Telenor. Eftersom dom ska sluta leverera Internet via Kabel-TV så kommer vi byta leverantör till Comhem AB. Detta betyder alltså att vi får möjlighet att teckna individuella avtal med Comhem på samma sätt som vi haft med Telnor.
Dom kommer att köra en informationsträff med oss på Kremlan den 18'e September för att berätta om bytet och berätta om hur allting går till.
Dom kommer även ge oss, enligt utsago, väldigt bra välkomsterbjudanden på mötet.
Se nedan två informationsbrev från Comhem om bytet och informationsträffen.
Notera att jag har fått information från Telenor att ingen behöver säga upp sina tjänster, tvärt emot vad som står i informationsbladet. Telenor kommer göra detta med alla oss kunder i lagom tid till leverantörsbytet, drygt en månad före.
Hej!
I höst kommer Skanska att asfaltera om området. Arbetet är planerat att starta första veckan i september och ta ca 3-4 veckor.
Det som kommer ske är:
Det finns även ett erbjudande från Skanska direkt till oss boende om att asfaltera på egna tomten upp mot dörren.
Eftersom alla inte vill ha lika framsidor så är priset baserat på ytan lagd asfalt men det handlar uppskattningsvis om 6 m².
Priset är 375kr/m², alltså ca 2200kr om du behöver just 6m².
Förfrågningar ställs till Anders Löfstrand, 010- 449 19 83 alt. anders.lofstrand@skanska.se
I arbetet med asfalteringen så hade jag kontakt med tekniska kontoret och dom upplyste mig om att gräsmattan som kommunen äger får inte användas som parkeringsplats.
Detta är visserligen inget nytt men han berättade att alla fordon som står där kommer att bötfällas under sommaren.
Sprid denna information till alla så vi slipper ha bilar där samt att folk ska slippa få böter.
Styrelsen har under dagarna beslutat att börja använda en tjänst som heter styrelseproffset.se.
Genom den tjänsten så får vi tillgång till ett riktigt bra verktygsstöd för hantering av möten, protokoll, omröstningar, hemsida och mycket annat.
Det som kommer märkas utåt är att vi får en ny hemsida med mer relevant information.
/Styrelsen
31 000 besökare sedan 2018-04-07